Extra brandstof dankzij een pre workout

Iedereen heeft weleens gehoord van de termen sportvoeding of sportsupplementen, misschien neem je deze zelf ook wel om je sportprestaties te optimaliseren. Zo kan je een eiwitshake nemen die er tijdens en na het sporten voor zorgt dat je spieren beter herstellen en onderhouden worden. Het is ook mogelijk om vóór het sporten een supplement te nemen. Dit is zijn de zogenaamde pre workout producten. Zoals de naam suggereert neem je deze in voor het sporten. Het geldt eigenlijk als een soort brandstof voor je lichaam voordat je aan je inspanning begint.

 

Bij pre workout is het wel van groot belang dat je genoeg research doet naar dit type supplement voordat je het zomaar inneemt. Pre workout supplementen zal je vooral tegenkomen in de vorm van poeders en pillen en deze worden langzamerhand steeds populairder. Ze geven je meer energie, kracht en uithoudingsvermogen om het uiterste uit je lichaam te halen en wellicht zelfs meer dan dat. Maar niet elk persoon is geschikt voor pre workouts.

 

 

 

Energie

Zo is het belangrijkste voordeel van een pre workout dat deze je meer energie geeft. Vaak zit er de nodige hoeveelheid cafeïne in om je lichaam even lekker wakker te schudden. Dit stimuleert je zenuwsysteem, waardoor je training niet iets langdradigs wordt, maar juist iets wat je lichaam en geest een boost geeft.

 

Echter is de valkuil hier dat je wel heel erg op de hoeveelheid moet letten. Ook duurt het even voordat de cafeïne effect heeft. Het kan wel 45 tot 60 minuten duren voordat de cafeïne goed is verteerd door je lichaam en het zich in je bloed bevindt. Neem dus geen tweede dosis als je na een half uur het idee hebt dat het nog niet werkt. Dit kan gevaarlijk uitpakken want dan krijg je een overdosis. Maar dit betekent ook dat je dit supplement niet 10 minuten voor het sporten moeten innemen. Dan krijgt het wellicht pas zijn werking als je zelf allang klaar bent met je training. Plan je trainingen dus goed en neem een cafeïne supplement tijdig in voor het sporten.

 

Daarnaast is dit type pre workout ook niet voor iedereen geschikt. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een hartritmestoornis waarbij cafeïne een veel grotere impact heeft dan bij een normaal persoon. Sommige pre workouts hebben zelfs extra stimulansen naast cafeïne. Guarine is zo’n voorbeeld, maar dan bestaat er dus de kans op een overdosis. Let dus heel goed op het etiket wat de samenstelling van de pre workout is en of dat wel geschikt is voor jou lichaam.