Infographics

Een infographic wordt steeds vaker gebruikt in de communicatie van bedrijven, stichtingen en overheden. Door middel van een infographic wordt informatie op een efficiënte wijze overgebracht op het publiek. Er zitten nog meer voordelen aan een infographic.

De voordelen van een infographic

Begrijpelijk

De infographic blijft niet alleen bruikbaar in ons geheugen hangen, de afbeelding wordt ook zeer snel begrepen. Een infographic wordt door het visuele aspect veel sneller begrepen dan een alinea aan tekst. Ook wordt de info door verschillende niveaus en leeftijden in één keer begrepen, vanwege de duidelijkheid, het schematische karakter en de herkenbare beelden.

Creativiteit

Ook kun je veel creativiteit kwijt in een infographic. Geen lange, saaie teksten maar een veelkleurig, visueel geheel. Flitsende beeldende kenmerken die direct opvallen en duidelijk zijn.

Een infographic kun je vormen naar de huisstijl van je onderneming. Zo is het mogelijk om je bedrijfskleuren door te voeren in de infographic en om wellicht het logo toe te voegen. Wanneer de infographic op Social Media veel gedeeld wordt, ziet men direct bij welk organisatie de infographic vandaag komt. En dat zorgt weer voor extra naamsbekendheid.

Compact en volledig

 

Een infographic is zeer compact maar er kan wel veel info toegevoegd worden. De zender wordt in principe gedwongen om de info helder en kort te formuleren. Vandaar is het wellicht om veel tekst en cijfers te verwerken in een infographic. Door bv. grafieken te gebruiken wordt info op een ordelijke en compacte manier weergegeven.

En nu de vraag: Waarom zou ik een dure infographic laten maken? Ten eerste, infographics kunnen al tegen een zeer scherp tarief opgemaakt worden. Daarnaast zitten er vele pluspunten aan het opmaken van een infographic.

Info blijft hangen

Een van de grootste pluspunten is dat een infographic duidelijker overkomt op het publiek en beter blijft hangen. Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat we voor 80% onthouden wat we gezien hebben. Daar tegenover staat dat we maar 20% onthouden van de dingen die we gelezen hebben.

Attentiewaarde

De spanningsboog van je publiek is vandaag de dag vastgesteld op 8 seconden. dat is een vrij korte spanningsboog, vooral wanneer je wat info wilt uiteenzetten. Het publiek voelt zich  sneller aangetrokken tot de infographic dan tot normale tekst. De attentiewaarde van een infographic is vele malen hoger dan van een doorgaanse tekst. Het publiek is veel sneller geneigd de tekst te lezen in de infographic, zeker 87% van de mensen doet dit. Terwijl men bij een gangbare tekst in 41% maar de gehele tekst leest.

(Bron: “Eyetracking the News” (2007)

Wat is een infographic?

Een infographic is een informatieve illustratie waarin tekst en beeld samengesteld worden. Informatie wordt hierdoor op een visuele wijze weergegeven. Een infographic wordt meestal opgesteld door een grafisch vormgever. Er zijn ook verschillende gratis programma’s om een beperkte infographic zelf te maken.

Een infographic is een zeer effectief en handig marketingmiddel. Met één afbeelding kun je veel vertellen en ook veel info beeldend maken. Daarnaast heeft het lezende publiek de mogelijkheid om de infographic te delen op Social Media. Hierdoor wordt het publiek nog groter. Kijk maar eens op Pinterest of Instagram, op deze kanalen zie je zeer veel infographics voorbij komen.